Saturday, October 23, 2010

Harapkan Bukan Sekadar Rhetorik

Perhimpunan Agung UMNO kali ini nampak tegas dengan ucapan-ucapan berapi dari pemidato-pemidato yang nampaknya sangat bersemangat mempertahankan Islam dan bangsa Melayu. Dari DS Najib hinggalah ke KJ. Apa yang diharapkan ialah supaya cakap-cakap mereka ini dikotakan dalam bentuk perbuatan yang konkrit dan bukan sekadar halwa telinga untuk menenangkan hati orang-orang Melayu Islam di Malaysia ini yang semakin dihimpit oleh kaum-kaum lain.

Kajian kebolehpercayaan yang dilakukan tidak lama dulu(lupa agensi yang menjalankannya) menunjukkan bahawa kebolehpercayaan ahli politik berada pada tahap yang paling rendah. Pepatah Inggeris menyatakan "talk the walk, walk the talk". Maka jika kata-kata pemimpin UMNO di PAU kali ini direalisasikan, mungkin nasib Melayu Islam akan terjamin di bumi mereka sendiri.

Walau bagaimanapun, membaca ucapan yang disampaikan KP UMNO, KJ, banyak kegusaran timbul kerana ada beberapa pernyataan yang pada pandangan peribadi saya, seolah-olah masih menyalahkan Melayu Islam dalam masalah integrasi di Malaysia. Ucapannya itu seolah-olah Melayu Islamlah yang bertanggungjawab dengan kewujudan sekolah-sekolah jenis kebangsaan. Jika ini datang dari KP UMNO sendiri maka beliau perlu belajar sejarah Malaysia semula dan menilai dengan rasional siapakah yang sebenarnya berkeras mewujudkan sekolah jenis kebangsaan dan siapakah yang sebenarnya tidak mahu bersatu padu. Mungkin KJ bukan hasil pendidikan Malaysia tetapi pendidikan luar negara, maka mungkin sedikit rasa simpati di hatinya kepada Melayu Islam yang merupakan rakyat jati Malaysia.

Amatlah diharapkan UMNO tidak menjadi parti elitist yang renggang hubungannya dengan rakyat biasa yang hidup dalam kesusahan dan ketidaktentuan disebabkan arus politik yang semakin banyak berubah. Satu kaedah perlu di cari untuk menyedarkan minda orang-orang Melayu Islam yang sebenarnya masih jauh kebelakang berbanding dengan kaum-kaum lain. Nasib pribumi Malaysia yang lain juga jangan sesekali dilupakan.

No comments: